Lidt håndarbejde til foråret og sommeren

Foråret er over os, og sommeren venter lige om lidt. Måske skal garderoben suppleres med lidt nyt, du selv har strikket eller syet? I så fald har ugebladene Hjemmet og Familie Journalen nogle tips.

Garnnøgler i kurv

Udgivet 27. maj 2024 | Opdateret 06. juni 2024

Familie Journalen sagde i 1996 ”Sy & strik nemt tøj til sommer”. Det var blandet andet opskrifter på top med broderi, stribet kort jakke og shorts. Hvis man tager ”retro-brillerne” på, kan man ”Sy sommerens landeplage dynevesten og strik trøjer til” – Hjemmet anno 1980.

Mange skal sikkert til fest i løbet af sommeren og vil gøre lidt ekstra ud af påklædningen. Familie Journalen foreslog i 1993 ”Sy og strik til fest” og kom med strikkeopskrifter og syvejledninger på blandet andet en guldvest, en lilla top og en ternet thaisilkenederdel.

Og apropos det asiatiske - er du til noget i kinesisk stil, kan du tage et kig på ”Malenes kineserier” i Hjemmet, 1975. Her får du en præsentation af Malene Müllertz’ hjemmesyede og –strikkede tøj i kinesisk stil med opskrift til jakke.

Børnene skal måske også have nyt? Det kunne være i form af intet mindre end en ”Flyvende sommer: broderi og hækling”. Bag denne luftige titel kan du finde opskrifter på strikkede børnesweatre str. 2-6 år med sommerfugle, babydynebetræk med hæklet mellemværk med sommerfugl og sommerfugle med kontursting. Det var at finde i Hjemmet i 1997.

Måske har du lyst til at lave noget helt andet? Måske var det noget med en bamse? Hjemmet sagde i 1986, at ”Her er en bamse alle kan li’” og kom med opskrift på bamse på 45 cm og polobluse dertil.

Hermed er idéerne præsenteret, så det er bare at gå i gang.

God fornøjelse.

Artikler fra ugebladene Hjemmet og Familie Journal (Illustreret Familiejournal) fra perioden 1960-2000 er nu tilgængelige via Netpunkt, bibliotek.dk og dit biblioteks lokale CMS og sendes direkte til din mailboks.