Ny fleksibel depotordning

Ny fleksibel model for depotlån fra Flersproglig samling giver flere muligheder for folkebiblioteker

Bøger pa monoritetessprog i bogmagasin

Foto: Det Kgl. Bibliotek

Med en ny ordning for gratis depotlån får folkebiblioteker i højere grad mulighed for selv at sammensætte indholdet af depotlånene. Den nye mere fleksible ordning træder i kraft nu og er lavet ud fra de ønsker, som Flersproglig samling har fået fra folkebibliotekerne.

Depoternes indhold

Depoterne indeholder materialer, der er op til fem år gamle. Biblioteker og institutioner får mulighed for selv at vælge sprog og målgruppe samt hvor mange materialer, depotet skal indeholde. Desuden vil der fortsat udlånes To-sprogspakker og bøger på parallelsprog til børn.

Målgrupper i depotordningen:

• Børn: Bøger til børn i alderen 0-13+ findes på ca. 20 forskellige sprog, der omfatter både skøn- og faglitteratur. Bøgerne er chippet og klar til udlån.
  • Børn To-sprogspakker: To-sprogspakkerne består af to bøger i én pakke, der er chippet og klar til udlån. Udvalget af titler og antal pakker varierer på hvert sprog. Vær opmærksom på, at udlånet sker efter først-til-mølle-princippet.
  • Børn Parallelsprogs-bøger: Bøger med parallelsprog findes på 10 sprog. Bøgerne er chippet og klar til udlån. Udvalget af titler og antal pakker varierer på hvert sprog. Vær opmærksom på, at udlånet sker efter først-til-mølle-princippet.
  • Voksne: Bøger til voksne findes på ca. 20 forskellige sprog, der omfatter både skøn- og faglitteratur. Bøgerne er chippet og klar til udlån.
  • Voksne og børn: Bøger til både børn og voksne findes på ca. 20 forskellige sprog, der omfatter både skøn- og faglitteratur. Bøgerne er chippet og klar til udlån.

Folkebibliotekerne skal fremover også tage stilling til, om de ønsker at låne et depot til en eller flere af de fem målgrupper med eller uden abonnement.

Lånes depoter med abonnement, vil biblioteket modtage et nyt depot til samme målgruppe, når depotet returneres. Lånes der et depot uden abonnement, vil der ikke blive sendt flere materialer, før der er lavet en ny bestilling.

Alle kontaktpersoner bliver kontaktet direkte af Flersproglige samling og får nærmere besked om, hvad de aktivt skal gøre i forbindelse med den nye depotordning.

Læs mere om den nye depotordning her.

Materialeoverbygning.dk

På materialeoverbygning.dk er det muligt at finde alle nye bøger på alle sprog indkøbte af Flersproglig samling, hvilket giver mulighed for at græsse i samlingen. Det Kgl. Bibliotek har samarbejdet med centralbibliotekerne om materialeoverbygning.dk, som viser alle nye indkøbte bøger til folkebibliotekernes overbygning.

Se nye bøger fra Flersproglig samling her.