Ny lettere adgang til tidsskrift.dk

Artikler fra tidsskrift.dk kan nu tilgås fra folkebibliotekernes eget CMS og bibliotek.dk

Screenshot fra tidsskrift.fk

Foto: Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Biblioteks nationale platform for tidsskrifter - tidsskrift.dk - rummer en guldgrube af faglige artikler fra danske universiteter og museer. Fælles for disse artikler er, at der er fri adgang til dem (Open Access). Og nu bliver en del af disse tidsskriftsartikler tilgængelige som en kilde i brønden.

Tidsskrift.dk omfatter ca. 190 tidsskrifter med ca. 100.000 artikler.
Det Kgl. Bibliotek har arbejdet på at få tidsskrift.dk i bibliotek.dk som en kilde i brønden. Første fase i dette større arbejde er gennemført. Det betyder, at tidsskrift.dk nu kan vælges via VIP-basen som en kilde i brønden og dermed gøres tilgængelig via folkebibliotekernes lokale CMS.

Forud er gået en proces, hvor en række folkebiblioteker har bidraget til at udvælge de titler fra tidsskrift.dk, som de mente var relevante for folkebibliotekernes slutbrugere. Dette er resulteret i, at 44 tidsskriftstitler - ud af den samlede mængde på 190 med tilhørende artikeldata - er blevet udvalgt til at indgå i første fase.

Alle disse data kan nu søges i bibliotek.dk og det lokale CMS, hvis bibliotekerne vælger at slå kilden til i VIP-basen. Herfra vil der være direkte gennemstilling til artiklen i fuldtekst på tidsskrift.dk.

Fase 2 vil bestå i, at de resterende titler og deres metadata vil blive lagt i bibliotek.dk, hvorfra de via link vil være tilgængelige som fuldtekst via tidsskrift.dk.