Hvad er en IFLA-Voucher?

Når vi skaffer materialer fra udlandet, bliver vi af og til bedt om at sende en IFLA-Voucher. Hvad er det?

Billede af IFLA værdibevis

Foto: Diana Lauridsen

Det Kgl. Biblioteks fjernlånsafdeling får jævnligt spørgsmål fra folkebibliotekerne vedrørende metoder og regler i fjernlånssamarbejdet i ind- og udland. Vi er blandt andet blevet spurgt om, hvad en IFLA voucher er.

En IFLA voucher er et værdibevis i form af et plastickort, der fungerer som betaling mellem biblioteker i hele verden. Kortet kan genbruges og har ubegrænset gyldighed. Det er en nem og enkel betalingsform, hvor man undgår fremsendelse af fakturaer, bankoverførsler og betaling med kreditkort over nettet.

Hvis I på folkebibliotekerne bestiller direkte hos udenlandske biblioteker (uden for Norden), skal I være opmærksomme på, at I kan blive bedt om at betale med IFLA vouchers for lån og kopier. Voucherne kan købes hos IFLA HQ , og værdierne er: 1 IFLA voucher (grøn) = €8.00, ½ IFLA voucher (rød) = €4.00