Materiale bestilt i udlandet ankommer til Det Kgl. Bibliotek

Hvad sker der når Det Kgl. Bibliotek modtager materialer fra udenlandske biblioteker, som skal videresendes til danske biblioteker?

Flyvende bøger mod blå himmel

Foto: Colourbox

Når Det Kgl. Bibliotek modtager et materiale fra et udenlandsk bibliotek, kommer det ofte med posten eller et kurerfirma. Det bliver modtaget i vores forsendelse og herfra kørt op til fjernlånsafdelingen, hvor det bliver klargjort. Fra modtagelse til klargøring går der ikke mere end en dag.

Udlånsregler

På hvert enkelt materiale medfølger der papir på, hvilke betingelser det långivende bibliotek har givet for brug af materialet. Det kan variere meget - nogle biblioteker giver forlænget lånetid på deres materialer, andre giver almindelig lånetid uden hensyntagen til transporttiden. Der kan være materialer, som kun er til brug på læsesal og igen andre, der på forhånd ikke kan fornys. Vi prøver at undgå de biblioteker, der altid har deres materialer som læsesalslån, men ofte finder vi først ud af betingelserne for lånet ved modtagelsen at materialet. Alle oplysningerne bliver skrevet ind i vores ordresystem og derefter overført til Det Kgl. Biblioteks bibliotekssystem og udlånt til jer.

Nu er materialet klar til at blive sendt med kørselsordningen.